هاست چیست؟

آیا درباره راه‌اندازی و ساخت یک وب‌سایت اطلاعات دقیقی دارید؟ آیا می‌دانید داده‌ها یا همان دیتای انواع اطلاعات، فیلم‌ها، عکس‌ها و محتوای یک سایت در کدام قسمت قرار می‌گیرد؟ بعد از بازکردن مرورگر، حجم غیرقابل شمارشی از اطلاعات وارد هاست می‌شود؛ حتما می‌پرسید که هاست چیست؟ عجله نکنید، با مطالعه این مقاله جامع و کاربردی به همه سوال‌های شما درباره هاست پاسخ خواهیم داد و فقط کافی است چند دقیقه از وقتتان را در اختیار ما قرار دهید.

هاست یا همان میزبانی وب

هاست یا همان میزبانی وب، پوشه اطلاعات مهم سایت

هاست که به آن میزبانی‌وب نیز گفته می‌شود، کامپیوتر یا سروری است که در آن محتواها، دیتا و سایر فایل‌های سایت ذخیره می‌شود.

با‌توجه‌به اهمیت فایل‌های ذخیره‌شده باید فرآیند انتخاب و خرید هاست یا همان میزبانی‌وب با دقت بسیار بالایی انجام شود؛ به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم سرویس میزبانی سایت‌تان را از هاستینگ‌های معتبر و باسابقه این حوزه دریافت کنید.

انواع هاست از نظر موقعیت مکانی؛ داخلی و خارجی

میزبانی‌وب یا همان هاست، دو نوع محلی و خارجی دارد. میزبانی محلی برای افراد تازه‌کار که اطلاعات و دانش موردنیاز را ندارند، توصیه نمی‌شود زیرا استفاده از آن به هزینه زیادی نیاز دارد. در میزبانی خارجی، باید از سرویس شرکت‌های هاستینگ استفاده کنید.

ارائه خدمات هاست و سرور توسط هاستینگ‌های معتبر به خوبی انجام می‌شود چرا که آن‌ها ابزار و تجهیزات موردنیاز برای ارائه خدمات به کاربران را دارند.

هاست داخلی بهتر است یا خارجی

هاست داخل ایران

به هاست‌هایی که سرورشان در دیتاسنترهای داخل کشور ایران قرار گرفته باشد، هاست داخل ایران یا محلی گفته می‌شود. کیفیت هاست‌های ایران در مقایسه با سال‌های گذشته، افزایش پیدا کرده است و سایت‌های بزرگ ایرانی نیز از هاست‌های داخلی و محلی استفاده می‌کنند.

کاربرد هاست داخلی

یکی از کاربردهایی که باعث می‌شود کاربران متعددی به استفاده از هاست داخل ایران روی آورند، میزان آپتایم بالا است. به عبارت دیگر هاست‌های ایرانی باعث می‌شوند تا سایت موردنظر، همواره در دسترس بازدیدکنندگان قرار داشته باشد.

به دلیل اینکه سرورهای هاست داخلی در ایران قرار دارند، سایت‌های مشترک هاست‌های محلی، در صورت بروز اختلال در اینترنت خارج از ایران با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

مزایا و ویژگی‌های استفاده از بهترین هاست ایرانی

یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های استفاده از هاست داخل ایران، سرعت بالاست.

هاست‌های داخل کشور از سرعت چند برابری نسبت به هاست‌های خارج از ایران برخوردارند.

هاست داخل ایران با اکثر درگاه‌های معتبر سازگاری دارد؛ این مسئله برای سایت‌های فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، اغلب از سایت‌های فروشگاهی بزرگ و معروف در ایران، از هاست‌های محلی استفاده می‌کنند.

هاست خارجی

به هاست‌هایی که سرورشان در دیتاسنترهای خارج از کشور ایران (معمولا کشورهای اروپایی مانند آلمان) قرار دارد، هاست خارجی گفته می‌شود. هاست خارجی معمولا برای افرادی که کسب‌وکارشان خارج از ایران است و قصد راه‌اندازی سایت و فروش آنلاین دارند، مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

کاربرد هاست خارجی

هاست‌های خارجی برای صاحبان کسب‌وکارهای خارج از ایران و برخی کاربران که برای انجام بعضی کارها نیاز به IP خارج دارند، قابل استفاده است.

یکی دیگر از کاربردهای هاست خارجی نیز به استفاده از نرم‌افزار و سایت‌هایی که به دلیل تحریم‌ها به کاربرانی با IP ایران خدمات نمی‌دهند، مربوط می‌شود. با هاست‌های خارجی می‌توان به راحتی از خط قرمز تحریم‌ها عبور و از اپلیکیشن‌های متعدد و متنوع استفاده کرد.

مزایا و ویژگی‌ خرید هاست خارجی؛ کیفیت بالا در شبکه دیتا سنتر

تکنولوژی‌های نگهداری از هاست و سرور خارجی، جدید و کاملا به‌روز است. به همین دلیل، بسیاری از مشکلات ناشی از تکنولوژی نگهداری در سایت‌هایی که هاست آن‌ها خراج از ایران است دیده نمی‌شود.

از نظر فنی نیز کیفیت شبکه Data Center هاست خارج نسبت به هاست ایران در سطح بالاتری قرار دارد. در واقع یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های این هاست همین کیفیت بالای شبکه دیتاسنتر آن است.

انواع هاست از نظر تکنولوژی و کاربرد

انواع مختلف هاست باید براساس شرایط و بخش‌های خاص مورد استفاده، انتخاب شود. در ادامه انواع Host را براساس تکنلوژی و نکات مهم مورد استفاده، به همراه ویژگی و کاربرد آن‌ها معرفی می‌کنیم.

1- هاست ابری؛ امنیت و سرعت بالا

هاست ابری که به آن کلود هاستینگ (Cloud Hosting) هم گفته می‌شود، تکنولوژی جدیدی در حوزه هاستینگ است و از محبوبیت و مقبولیت قابل‌توجهی بین کاربران برخوردار است.

پایداری و میزان Up Time بودن سایت با استفاده از هاست ابری افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. با استفاده از هاست ابری، همواره منابع سرور موردنظر در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و به شکل بهینه از آن استفاده می‌شود.

Cloud Hosting در برابر حملاتی مانند حمله DDoS عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. همین مسئله موجب افزایش امنیت سایت نیز خواهد شد؛ بنابراین با انتخاب یک هاستینگ معتبر به اصطلاح با یک تیر چند نشان می‌زنید.

هاست وب‌سایت به منابع مختلفی برای پشتیبانی نیاز دارد؛ این منابع در هاست ابری روی سرورهای متفاوت و در نقاط مختلفی قرار گرفته‌اند. کلیه سرورها وظیفه تامین RAM و CPU موردنیاز برای پشتیبانی از سایت را بر عهده دارند.

قرار گرفتن منابع در سرورهای متعدد به یکی از مزیت‌های اصلی کلود هاستینگ تبدیل شده است؛ زیرا در صورت وجود مشکلات احتمالی در یک سرور فرایند دیافت سرویس در یک سایت با اختلال مواجه نخواهد شد. به بیان دیگر عملکرد یک سرور و مشکلات آن، بر سرور دیگر تاثیری نمی‌گذارد و سایر سرورها بدون هیچ مشکلی کار خود را انجام می‌دهند.

2- هاست اشتراکی؛ اقتصادی و مقرون به‌صرفه

یکی از هاست‌هایی که سایت‌های نوپا و کوچک از آن استفاده می‌کنند، هاست اشتراکی است. در این روش چند سایت برای میزبانی خود از منابع یک سرور به‌صورت اشتراکی استفاده می‌کنند.

هاست‌های اشتراکی اغلب برای راه‌اندازی سایت‌های تازه تاسیس و میزبانی از سایت‌هایی که آمار بازدید و حجم اطلاعات بالایی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با خرید هاست اشتراکی، به اندازه نیاز و حجم منابع مورد استفاده، هزینه پرداخت خواهید کرد.

هاست اشتراکی؛ اقتصادی و مقرون به‌صرفه

منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هاست اشتراکی به صورت شبانه‌روزی توسط هاستینگ خدمات‌دهنده، مدیریت می‌شود و بنابراین شما مسئولیتی در قبال این منابع نخواهید داشت.

یکی از مزایای استفاده از هاست اشتراکی، راه‌اندازی سریع و بلافاصله پس از خریداری سرویس است. همچنین مدیریت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سرورهای هاست اشتراکی، به‌صورت کامل با هاستینگ ارائه‌دهنده سرویس، خواهد بود.

اصلی‌ترین مزیت و ویژگی هاست اشتراکی، اقتصادی و مقرون به‌صرفه بودن آن برای سایت‌های تازه و تاسیس و نوپا است. باتوجه‌به این توضیحات چنانچه قصد راه‌اندازی سایتی با کمترین هزینه هاستینگ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از هاست اشتراکی استفاده کنید.

3- هاست وردپرس؛ برای محبوب‌تری CMS دنیا

به هاستی که مخصوص راه‌اندازی و اجرای سایت روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است، هاست وردپرس گفته می‌شود. هاست وردپرس یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها برای میزبانی از سایت‌های وردپرسی به‌شمار می‌رود.

با استفاده از هاست wordpress به خدمات و ابزارهای متعددی را در پنل وردپرس در اختیار خواهید داشت و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید سایت خود را راه‌اندازی کنید.

هاست وردپرس؛ برای محبوب‌تری CMS دنیا

بسیاری از سایت‌های وردپرسی برای افزایش امنیت و سرعت وب‌سایت خود از افزونه‌های زیادی استفاده می‌کنند، در حالی که با استفاده از هاست وردپرس می‌توانید تعداد این افزونه‌ها را کاهش دهید.

مهم‌ترین مزیت و ویژگی هاست وردپرس، سرعت بسیار بالا است. استفاده از آن باعث می‌شود سرعت سایت تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. به‌یاد داشته باشید سرعت بارگذاری اطلاعات سایت در موفقیت سئو (بهینه سازی) اهمیت بسزایی دارد و با خرید هاست وردپرس یکی از فاکتورهای مهم سئو را خواهید داشت.

امنیت بالا و دریافت آسان و بی‌دردسر گواهی SSL نیز یکی دیگر از مزیت‌های این مدل است. همچنین از حملات طراحی‌شده برای وردپرس به‌طرز چشمگیری جلوگیری می‌کند.

4- هاست ویندوز؛ وب سرور IIS

ویندوز و لینوکس دو سیستم‌عاملی‌اند که سرورها روی آن‌ها نصب می‌شوند. به همین دلیل، هاست‌ها را می‌توان به هاست لینوکس و هاست ویندوز تقسیم‌بندی کرد. هاست‌هایی که سیستم‌عامل سرورشان روی ویندوز باشد، هاست ویندوز نامیده می‌شوند.

هاست ویندوز توسط کاربرانی که به وب سرور IIS ویندوز برای راه‌اندازی و اجرای سایت خود نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی کاربران قصد استفاده از بانک اطلاعاتی SQL سرور و همچنین زبان برنامه‌نویسی ASP.NET را دارند؛ هاست ویندوز برای این کاربران هم کاربردی است.

از آن‌جایی که کار با سیستم‌عامل ویندوز چندان سخت و مشکل نیست، نیازی به اطلاعات یا دانش خاصی برای استفاده از هاست ویندوز نخواهید داشت؛ بنابراین کار کردن با هاست ویندوز بسیار آسان است. پلسک یکی از کنترل پنل‌های هاست ویندوز است که کار با آن نیز بسیار ساده خواهد بود.

رابط کاربری هاست‌های ویندوزی، بسیار ساده طراحی شده‌اند که در نهایت فرآیند کار برای کاربران را ساده‌تر می‌کند. با‌توجه‌به اینکه هاست ویندوز منبع باز یا Open Source نیست و کدهای ویندوز در دسترس نیستند، امنیت این میزبان‌وب دوست‌داشتنی در سطح بالایی قرار دارد.

5- هاست لینوکس؛ محبوب توسعه‌دهندگان

هاست‌هایی که سیستم‌عامل سرورشان روی لینوکس باشد، هاست لینوکس نام‌ دارند. به طور کلی، هاست لینوکس برای توسعه‌دهندگانی که سایتشان را با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف راه‌اندازی کرده‌اند، مناسب است. البته توجه داشته باشید که هاست لینوکسی از زبان‌های برنامه‌نویسی dotNET Framework و همچنین سرویس‌های ویندوزی پشتیبانی نمی‌کند.

با استفاده از این هاست، به منابع کمتری نسبت به اکثر هاست‌های دیگر نیاز خواهید داشت که در نتیجه هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

برای استفاده از هاست لینوکسی، نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا نیست و  با پرداخت هزینه معقول و مناسب، امکان دریافت بهترین سرویس از هاستینگ‌های معتبر وجود دارد.

راحتی در استفاده از هاست لینوکس، یکی از مزیت‌های آن است. تقریبا کلیه توسعه‌دهندگان می‌توانند از هاست لینوکس به راحتی استفاده کنند؛ همچنین مشکلات و چالش‌های احتمالی در لینوکس نیز به‌سادگی برطرف می‌شود.

هاست لینوکس از اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی معروف در دنیا مانند PHP، پایتون و … پشتیبانی می‌کند که باعث آسان‌تر شدن کار توسعه‌دهندگان سایت می‌شود. از طرفی دیگر، امنیت هاست لینوکس بالا است و به راحتی توسط هکران و کدهای مخرب، تهدید نخواهد شد.

7 فاکتور برای انتخاب هاست مناسب

یک هاست مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی پیشرفت و رشد سایت شما بگذارد؛ به همین دلیل خرید هاست مناسب برای کلیه مالکین سایت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه فاکتورهای انتخاب هاست مناسب را معرفی می‌کنیم.

معیارهای انتخاب هاست مناسب

1- فضا و پهنای باند

یکی از کارهای مهم پیش از انتخاب هاست، مشخص کردن میزان فضا و پهنای باندی مورد نیاز است. سایت‌های تازه تاسیس و نوپا به راحتی امکان استفاده از هاست‌هایی با فضای کم را دارند و خرید هاست اشتراکی برای شروع انتخاب خوبی خواهد بود.

مقدار فضا و منابع موردنیاز برای راه‌اندازی و مدیریت سایت، با حجم اطلاعاتی که درون آن سایت است ارتباط مستقیمی دارد. به همین دلیل، باید به حجم اطلاعاتی که روی سایتتان قرار دارد، توجه داشته باشید.

2- کیفیت

کیفیت هاست موردنظر نیز باید تحت هر شرایطی در سطح بالایی قرار داشته باشد؛ حتی این مسئله برای سایت‌های نوپا و تازه تاسیس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان Up Time یا همان در دسترس بودن همیشگی سایت باید از طرف هاستینگ موردنظر تضمین شود.

3- سرعت

یکی از دلایلی که باعث می‌شود سئو سایت ضعیف باشد و در نتایج گوگل رتبه خوبی نگیرد، سرعت پایین لود شدن صفحات است؛ بنابراین سرعت هاست انتخابی باید در بالاترین اولویت قرار داشته باشد.

خارج از بحث سئو، سرعت پایین لود شدن صفحات باعث فرار کاربر از سایت نیز خواهد شد. کاربران مدت زیادی برای لود شدن صفحات سایت منتظر نمی‌ماند و به سرعت از صفحه موردنظر خارج شده و به صفحه دیگری می‌روند.

4- امنیت

اطلاعات کاربران و محتوای ارائه شده مهم‌ترین دلیل برای این است که هاست موردنظر به لحاظ امنیتی در سطح بالایی قرار داشته باشد؛ این فاکتور به هاستینگی که از آن خدمات دریافت می‌کنید نیز مرتبط است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که هاست خود را از هاستینگ‌های معتبر دریافت کنید تا از نظر کیفی و فنی دچار مشکل نشوید.

5- تکنولوژی

تکنولوژی و نوع هاست هم یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. برای مثال، هاست ابری که منابع آن روی چندین سرور مختلف قرار می‌گیرد، با سایر هاست‌ها متفاوت است. با‌توجه‌به این توضیحات هاست مناسب خود را برحسب شرایط و نیازتان باید انتخاب کنید.

6- پشتیبانی

بروز مشکلات زمان نمی‌شناسد. شاید در هر لحظه از یک شبانه‌روز سایت و هاست دچار مشکلات جزئی یا اساسس شود؛ به همین دلیل پشتیبانی هاستینگی که قصد خرید هاست از آن را دارید، باید 24 ساعته و آنلاین آماده پاسخگویی و برطرف کردن مشکلات باشد.

7- قیمت

قیمت هاست و سرویس موردنظر نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید؛ البته در ابتدا باید خدمات، ویژگی‌ها و مزایای هاست موردنظر را بررسی کنید و سپس به قیمت آن توجه داشته باشید.

درصورتی‌که قیمت هاست بیشتر از خدمات ارائه شده توسط هاستینگ بود، پیشنهاد می‌کنیم سایر هاستینگ‌ها را نیز بررسی کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

از هاستینگ‌های معتبر و حرفه‌ای خرید کنید

در این مقاله سعی کردیم به سوال «هاست چیست» پاسخ دهیم و همچنین انواع هاست را به‌طورکامل معرفی کنیم؛ به‌یاد داشته باشید در انتخاب و خرید هاست باید از مشورت با حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید. همچنین مجموعه‌های معتبر را برای خرید هاست کاربردی و مناسب انتخاب کنید. اگر تجربه‌ای در زمینه خرید هاست یا انتخاب هاستینگ‌های داخلی و خارجی دارید در انتهای همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم سوال شما توسط کارشناسان وبسیما پاسخ داده شده و از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود
نام و نام خانوادگی نام و نام خانوادگی به فارسی
آدرس ایمیل sample@domain.com
تلفن همراه 09 XX XXX XXXX
متن نظر
ثبت دیدگاه
  • مستر گمنام
    12/07/2019

    با سلام و عرض ادب
    هاست ایران بهتر است یا خارج از نظر سئو؟ لظف دلایلش رو ذکر کنید
    با تشکر

    • وبسیما
      WEBSIMA
      20/07/2019

      سلام دوست عزیز
      پاسخ به این سوال نیازمند یک مقاله تخصصی و جامع است و نمیتوان به صورت قطعی اعلام کرد که هاست ایران بهتر است یا خارج از ایران. بسته به شرکت ارائه دهنده، منابع در دسترس، IP و موارد دیگر ممکن است یک هاست داخلی بهتر از نمونه خارجی باشد یا برعکس.

  • مهدی ربانی
    09/01/2015

    سپاس.

  • مهندس
    25/09/2014

    خیلی خیلی کم پیش میاد کامنت بذارم اما واقعا ممنون خیلی ساده شیوا توضیحات بود و مسیر ادم رو نشون میده و انتخاب ادم رو پرنگتر میکنه مقاله و نوشته فوق

    • وب سیما
      27/09/2014

      خواهش میکنم دوست عزیز، خوشحالیم که مورد استفاده شما قرار گرفته این مطلب

  • kip
    08/08/2013

    oops

  • شاهین
    29/06/2013

    چقدر خوبه که هر دو حالتو با هم مقایسه کردید. ممنون

    • وبسیما
      08/07/2013

      خواهش میکنم. برای انتخاب میزبانی وب مناسب باید دقت زیادی داشته باشید

  • vahid
    05/05/2013

    مقاله شما با این که ساده بیان شده ولی خیلی مفید بود و راهنمای خوبی برای من که میخوام سرور انتخاب کنم. ممنون

    • وبسیما
      06/05/2013

      خواهش میکنم. توجه داشته باشید که انتخاب میزبانی وب مناسب قدم اول و مهمیه در راه اندازی سایت پس اینکارو با دقت بیشتری انجام بدید

مشاهده همه