بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا را میتوان یکی از تکنیک های مدرن بازاریابی در فضای اینترنت دانست. البته عمر این روش بازاریابی بسیار بیشتر از اینترنت است زیرا که از دوره انسان های غارنشین آغاز شده و همواره با پیشرفت جوامع بشری رشد کرده است. یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی محتوا را میتوان منشور کوروش کبیر دانست. کتیبه ای که همچنان بعد از صدها سال توانسته ارزش و اعتبار ایران را در مجامع بین المللی بالا ببرد.

منشور کوروش موفق ترین تجربه بازاریابی محتوا در ایران

تکنیک های بازاریابی محتوا بسته به فضایی که محتوا در آنها انتشار می یابد متفاوت هستند ولی همگی در یک نقطه اشتراک دارند. اینکه قدم اول تولید محتوای با کیفیت است. در کنار این محتوای باکیفیت معمولا یکی از ارزش های مجموعه شما نیز به مخاطب معرفی میشود این ارزش میتواند یک محصول، یک خدمت و یا هرچیزی که کاربر را به مشتری تبدیل میکند باشد.

به بیان دیگر میتوان گفت بازاریابی محتوا با هدف ایجاد ارتباط با کاربر آغاز شده و در ادامه به دنبال تبدیل آنها به مشتری است. در این مقاله تلاش میکنیم تکنیک های بازاریابی محتوا در فضای اینترنت و به صورت ویژه در وب سایت را با هم بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک را شناسایی کنیم. پیش از آنکه وارد بررسی روش ها شویم باید ارتباط سئو و بازاریابی محتوا را بهتر درک کنیم.

ویدیوی "بازایابی محتوا چیست؟"

در این ویدیو ابتدا در می یابیم که بازاریابی محتوا چیست و پس از آن بهترین روش های بازاریابی محتوا و تاثیر آنها بر سئو را به شما معرفی خواهیم کرد.

ارتباط سئو و بازاریابی محتوا چیست؟

سئو و بازاریابی محتوا؛ دو عبارت متفاوت یا یک ترکیب جادویی؟ بسیاری معتقدند که سئو و تولید محتوا دو امر مجزا هستند در حالیکه این دو زوجی ایده آل برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت محسوب میشوند. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنی است. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در زمینه سئو خواهد داشت ولی تدوین استراتژی صحیح برای بازاریابی محتوا میتواند علاوه بر جذب کاربر بر فروش شما نیز اثر گذار باشد. به همین دلیل مقاله بازاریابی محتوا چیست را به عنوان بخشی از مجموعه آموزش سئو مبتدی قرار داده ایم.

با یک جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا میکنید که معتقدند محتوای اختصاصی و غنی نیازی به سئو ندارد، من مخالفم. بهتر است به جای فکر کردن در مورد تفاوت های سئو و بازاریابی محتوا، بدانیم چگونه مکمل یکدیگر خواهند بود.

سئو و بازاریابی محتوا میتوانند به یک ترکیب ایده آل برای موفقیت تبدیل شوند

تصور کنید محتوای ارزشمندی که استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشد یا هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد. سایتی را تصویر کنید که جایگاهی مناسب در نتایج گوگل داشته باشد ولی محتوای آن برای کاربران جذاب نباشد. آیا ممکن است؟ باورهای کهنه ای هست که میگوید سئو مجموعه ای تکنیک ها برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است و محتوا تنها برای جلب رضایت کاربر تولید میشود. در حالیکه این دو کاملا همزمان مورد نیاز هستند.

شما باید محتوایی مفید تولید کنید و آن را همزمان برای کاربر و موتور جستجو بهینه کنید. این کار تولید محتوا را به بازاریابی محتوا ارتقا میدهد.

بهترین تکنیک های بازاریابی محتوا چیست؟

اولین و مهمترین سوال این است؛ بازاریابی محتوا را چگونه انجام دهیم؟ و پاسخ به آن بسیار ساده است؛ با تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوای غنی، سوال برانگیز و جذاب میتواند خشتی محکم برای ساخت دیوار سئو باشد. در ادامه رایج ترین و موفق ترین روش های بازاریابی محتوا را با هم بررسی میکنیم.

1- بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی

محبوب ترین روش بازاریابی محتوا در چند سال اخیر وبلاگ نویسی بوده است. فروشگاه های اینترنتی، شرکت های صنعتی و ارایه دهندگان خدمات از این فرصت به خوبی بهره برده اند. همچنین وبلاگ نویسی برای برخی به راهی مستقیم برای کسب درآمد تبدیل شده است. یک وبلاگ قدرتمند میتواند شما را به لیدر بازار تبدیل کند. بخش مقالات و آموزش سئو وبسیما را میتوان نمونه ای موفق از بکارگیری تکنیک بازاریابی محتوا دانست.

تکنیک وبلاگ نویسی در بازاریابی محتوا

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی:

  1. تعداد کلمات و مقالات هدف نیست. مهم تمرکز بر موضوعی مشخص و چگالی بالا در یک موضوع است.
  2. متفاوت باشید، بهتر است بگوییم خودتان باشید!
  3. استراتژی مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشید.

از نمونه های موفق در زمینه وبلاگ نویسی میتوان به سایت همیار وردپرس که به صورت تخصصی در زمینه آموزش وردپرس فعالیت میکند اشاره کرد. همچنین وبسایتی مانند سوخت جت که موفق شده با هدف گذاری روی فضایی پرمخاطب و البته کم رقابت به درآمدزایی مناسبی دست یابد.

2- معرفی و بررسی تخصصی محصولات

به طور معمول صفحات مربوط به محصولات بعنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی استفاده میشوند در حالیکه همزمان میتوانند هدف مناسبی برای استراتژی سئو شما باشند. هرچقدر محتوای تولید شده معرفی بهتری از مزایا و معایب آن محصول به کاربر ارایه دهد شانس شما برای جلب اعتماد مشتریان افزایش خواهد یافت. در یک فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد به معنی افزایش فروش است و بازاریابی محتوا ارزان ترین راه برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا برای محصولات:

  1. سادگی از هر چیز مهمتر است. خیلی واضح و روشن محصول را معرفی کنید و روش های خرید و دریافت را برای کاربر شرح دهید.
  2. از تصاویر اختصاصی و با کیفیت استفاده کنید و توضیحات کاربردی و تخصصی به کاربر ارائه دهید.
  3. در صفحه یک محصول سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

عموما فروشگاه های اینترنتی از این تکنیک استفاده میکنند و شاید اولین و موفق ترین نمونه آن سایت دیجی کالا باشد. حجم محتوای تولیدی برای هر محصول در این سایت بسیار بالا بوده و مورد توجه کاربران قرار میگیرد.

3- معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برندها

دوست دارید تاثیر گذار باشید؟ نقد و گزارش نویسی تکنیک جدیدی نیست ولی بسیار کارآمد است. شما میتوانید در مورد هر چیزی گزارش بنویسید. فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپ ها. به سرعت مخاطب جذب میکنید و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا رپورتاژ آگهی خواهید داشت. این تکنیک حتی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز بسیار رایج است. افرادی که تلاش میکنند بر روی یک حوزه خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کرده و با ارایه گزارش و نقد کاربردی مخاطبین زیادی به خود جلب میکنند. عموما درآمدزایی این تکنیک بازاریابی محتوا از تبلیغات خواهد بود.

بازاریابی محتوا از طریق نقد و بررسی اعتبار شما را افزایش میدهد

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق نقد و معرفی:

  1. در مورد یک موضوع مشخص و تخصصی بنویسید. جامع بودن در این کار دشمن شماست.
  2. برای خوب و بد استانداردهای مشخصی بسازید و همه چیز را با آن مقایسه کنید.
  3. حتما یک لینک به محصول یا وب سایت مورد بررسی داشته باشید.
  4. مشارکت کاربران در سایت با شبکه اجتماعی ارزش و اعتبار شما را مشخص میکند. حتما فضایی برای ابراز نظر کاربران در نظر بگیرید.

از این دست وب سایت ها در ایران بسیار وجود دارد و میتوان به موارد موفقی مانند دیجیاتو، پدال، فیدیلیو و … اشاره نمود که مستقیما با معرفی محصولات و خدمات دیگران و بررسی تخصصی آنها برای خود بازاریابی محتوایی میکنند. همچنین این تکنیک در فروشگاه های اینترنتی نیز رایج شده است و علاوه بر بررسی تخصصی محصول فضایی برای ابراز نظر کاربران نیز در نظر میگیرند.

4- بازاریابی محتوا با تکینک “چطور” یا “چگونه”

اینها سوالاتی رایج در ذهن مخاطبین هستند که میتوانند هر عبارتی را به دنبال داشته باشند. ممکن است در مورد سلامتی، نظافت، غذا و یا حتی قبولی در کنکور بنویسید. کافیست هر سوالی که در ذهن کاربر نقش میبندد پاسخی در سایت شما داشته باشد. سایت هایی که در حال حاضر بر روی این عبارات سرمایه گذاری میکنند استراتژی بازاریابی خود را براساس تولید محتوای زیاد و بازدید کم از هر عبارت هدف برنامه ریزی میکنند. ممکن است عباراتی که جستجو میشوند کم باشند ولی گستردگی بسیار بالایی دارند.

پاسخ گویی به سوالات کاربران تکنیک رایج بازاریابی محتوا است

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا با تکینک پاسخ به سوالات:

  1. میتوانید خیلی حرفه ای باشید ولی کار را از ابتدا و با آموزش نکات ساده آغاز کنید. یکی از اولین مقالات وبسیما با موضوع سئو چیست بوده است و این به معنی آموزش از ابتدا تا انتهاست.
  2. مسیرهای دسترسی و ابزارهای جستجو در سایت شما باید کارآمد باشند.
  3. کاربران را در سایت درگیر کنید و فضایی برای رد و بدل اطلاعات میان آنها مانند بخش نظرات یا فروم فراهم کنید.
  4. اگر یک موضوع تخصصی مانند آشپزی، خودرو، کنکور یا مواردی از این دست را انتخاب کنید سریعتر به نتیجه میرسید.

معمولا سایت های تخصصی کمی در ایران به چنین موضوعاتی میپردازند و با جستجوی این عبارات به سایت های جامع و قدیمی مانند سیمرغ، بیتوته و … میرسیم. به تازگی تمرکز و تخصص در این قبیل سایت ها به چشم میخورد و مواردی موفق از بازاریابی محتوا در زمینه مد و پوشاک، بیمه، خدمات و بانکی و …. مشاهده میشود.

تکنیک های جانبی در بازاریابی محتوا

روش های پیش رو میتوانند با هر یک از انواع بازاریابی محتوا که بررسی کردیم مورد استفاده قرار گیرند و ارزش و اعتبار آن را افزایش دهند. این تکنیک ها معمولا به تنهایی جذابیت کافی را ندارند ولی در کنار روش های اصلی کارایی بسیار زیادی خواهند داشت.

1- تهیه اینفوگرافیک

تهیه اینفوگرافیک سریعترین راه انتقال اطلاعات است که متاسفانه در ایران به آن توجه زیادی نشده. استفاده از اینفوگرافیک برای کاربران بسیار آسان است و شانس دست به دست شدن آن میان کاربران خیلی بالاست. معمولا این تکنیک به تنهایی استفاده نمیشود ولی میتواند مکمل مناسبی برای هریک از روش های دیگر باشد.

تولید اینفوگرام کاری دشوار است ولی عمر مفید محتوای شما را به شدت بالا خواهد برد، نکته ای که اهمیت زیادی در بازاریای محتوا دارد.

سه نکته در تهیه اینفوگرافیک با هدف بازاریابی محتوا:

  1. فقط اطلاعات مهم و کاربردی را مطرح کنید.
  2. یک داستان بسازید و با استفاده از نمودار و تصویر آن را قابل فهم کنید.
  3. محتوای اینفوگرافیک برای موتورهای جستجو قابل درک نیست. در کنار آن نیاز به محتوای متنی هم خواهید داشت.

تولید اینفوگرافیک در ایران بسیار محدود است و مجموعه های بسیاری به صورت مقطعی و غیرهدفمند در این زمینه فعالیت داشته اند. احتمالا خود شما هم چنین تجربه ای را برای مجموعه خود داشته اید. به تازگی ساخت صفحات لندینگ و اینتراکتیو جایگزین اینفوگرام شده و از این بین میتوان به سایت روغن پالم که نمونه ای موفق است اشاره نمود.

2- بهترین ها، محبوب ترین ها، جدیدترین ها

یکی از جذاب ترین روش های بازاریابی محتوا جمع آوری لیستی از بهترین هاست. جدیدترین آهنگ ها، محبوب ترین محصولات، سریع ترین خودروها یا  هر چیزی شبیه به آن میتواند یک صفحه یا مقاله جانبی در زمینه کاری شما باشد. این صفحات معمولا با تعداد جستجوی بالا میتوانند کاربران زیادی را به سایت شما سرازیر کنند.  شاید یکی از نمونه های جالب سایت زومیت و بخش راهنمای خرید در آن باشد.

بازاریابی محتوا از طریق بررسی تخصصی و مقایسه

سه نکته در تکنیک ترین ها:

  1. انتخاب عنوان مناسب اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.
  2. ساختار محتوا را ساده نگه دارید.
  3. از منابع معتبر و اطلاعات قابل استناد استفاده کنید.

3- مصاحبه با افراد سرشناس

مصاحبه با یک شخصیت شناخته شده و محبوب در زمینه کاری شما میتواند بر ارزش و اعتبار محتوا و سایت شما اضافه کند. این نوع محتوا معمولا مخاطبین زیادی را به خود جلب میکند، نظرات کاربران را به همراه خواهد داشت و در سایت های دیگر بازنشر میشود. واکنش کاربران به محتوای شما میتواند تاثیر بازاریابی محتوا را بیشتر کند.

مصاحبه با افراد سرشناس با هدف بازاریابی محتو

سه نکته کلیدی در بازاریابی از طریق مصاحبه:

  1. به دنبال مشهورترین ها باشید.
  2. ساختاری مشخص و روندی استاندارد در گفتگوهای خود داشته باشید.
  3. تصویر، فایل صوتی یا حتی ویدئو میتواند فاصله مخاطب با مهمان شما را به حداقل برساند.

این تکنیک عموما در مجلات اینترنی مورد استفاده قرار میگیرد در حالیکه میتواند در هر سایت یا تجارتی مثمرثمر باشد. نمونه موفق در این زمینه هفته نامه شنبه است که توانسته در مدتی کوتاه فاصله میان فعالان حوزه استارت آپ و کسب و کار را از میان بردارد.

4- بازاریابی محتوا با استفاده از ویدئو و پادکست

تحقیقات نشان میدهد. زمانیکه به سمت تولید ویديو و پادکست بروید رقابت با شما بسیار سخت خواهد شد. این تکنیک بازاریابی محتوا هزینه و زمان زیادی از شما صرف میکند ولی مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد.

بازاریابی محتوا با ویدئو میتواند میزان ارتباط کاربر با محتوا و سایت شما را تا ۸۰ درصد افزایش دهد

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق ویدیو:

  1. حتما بودجه ای برای ساخت ویدئو در نظر بگیرید و با حرفه ای ها کار کنید.
  2. ترجیحا از زیرنویس در ویديو استفاده کنید و در کنار آن محتوای متنی هم منتشر کنید.
  3. ویدئو خود را در ابزارهای اشتراک گذاری مانند آپارت و یوتیوب بارگذاری کنید.

در اینجا منظور ما سایت های اشتراک گذاری پادکست یا ویدئو نیست بلکه مجموعه هایی مورد نظر است که به صورت تخصصی در زمینه کاری خود به تولید رسانه مشغول هستند. پادکست وبسیما و سایت های انگیزشی و مجلات اینترنتی تخصصی فعالیت های جالبی در این زمینه داشته اند.

5- کتاب های الکترونیکی ماندگارترین تکنیک بازاریابی محتوا

شاید سخت ترین روش بازاریابی محتوا تولید کتاب های الکترونیکی باشد. ممکن است فکر کنید به زحمتش نمی ارزد ولی هدف اصلی از این تکنیک دریافت اطلاعات از کاربران است. انتشار یک کتاب الکترونیکی رایگان به شما امکان میدهد که اطلاعات تکمیلی مانند ایمیل، شماره موبایل و حتی نام افراد را جمع آوری کنید و در آینده برای اهداف بازاریابی خود از آنها بهره بگیرید.

تهیه کتاب الکترونیکی با هدف بازاریابی محتوا

سه نکته در تولید کتاب های الکترونیکی:

  1. کتاب ها نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشند. ۳۰ تا ۵۰ صفحه برای یک کتاب الکترونیکی ایده آل است.
  2. با صفحه بندی و تصاویر مناسب میزان رضایت کاربران از مطالعه کتاب را افزایش دهید.
  3. در ابتدا و انتها و حتی میان کلمات کتاب به مجموعه خود و توانایی های آن اشاره کنید تا فرصت کپی شدن آن را از رقبا بگیرید.

تجربه وبسیما در زمینه تولید کتاب های الکترونیکی بسیار کارآمد بوده و با انتشار ۳ جلد کتاب تخصصی موفق شده است در مدت یک سال ۱۵۰۰۰ کاربر را به خود جلب کند. این کتاب ها در سایت ها و مجلات معتبر اینترنتی بررسی و بازنشر شده که نشان دهنده نفوذ و تاثیر این تکنیک بازاریابی محتوا است.

بازاریابی محتوا با کپی کردن ممکن نیست!

تولید محتوا با جستجو آغاز میشود. ممکن است ایده اولیه از دیدگاه یکی از کاربران یا سوال یکی از مشتریان به ذهن شما برسد ولی پیش از شروع به نوشتن نیاز به جستجو دارید. موضوع را انتخاب کنید در اینترنت جستجو و مطالعه کنید و واکنش کاربران به محتوای موجود در اینترنت را بررسی کنید. بعد از انتخاب نهایی مسئله از نگاه خود تحلیل کنید؛ ایرادی ندارد که از محتوای موجود در اینترنت الهام بگیرید ولی مراقب باشید که به سمت کپی کردن کشیده نشوید.

بعد از تهیه متن آن را برای موتورهای جستجو نیز بهینه کنید، از تصویر و ویدئو برای درک بهتر مخاطب بهره بگیرید و با پاسخ دهی به سوالات کاربران پشتیبان محتوای خود باشید.

 

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم سوال شما توسط کارشناسان وبسیما پاسخ داده شده و از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود
نام و نام خانوادگی نام و نام خانوادگی به فارسی
آدرس ایمیل sample@domain.com
تلفن همراه 09 XX XXX XXXX
متن نظر
ثبت دیدگاه
  • مرتضی قادم
    23/01/2019

    سلام و وقت بخیر
    برای تولید محتوا برای یک برند بیسکویت اگر بخواهیم تعداد تولید محتوا را بیشتر کنیم، پیشنهاد میکنید که حیطه تولید محتوا را به سمت تغذیه و تغذیه سالم گسترش دهیم چونکه تولید محتوا فقط در مورد بیسکویت کم و محدود کننده می باشد و در نهایت باعث جذب کاربر و آشنایی کاربران جدبد با برند اتفاق بیافتد؟
    با تشکر

    • وبسیما
      WEBSIMA
      26/01/2019

      سلام دوست عزیز
      توجه به نیاز مخاطب و شناسایی عباراتی که جستجو میکند میتواند مسیرهای جدیدی را برای بازاریابی محتوا ایجاد کند. بنظرم استراتژی شما درست است و میتواند راه کار مناسبی برای ایجاد تنوع در محتوای سایت باشد.

      • مرتضی قادم
        26/01/2019

        سلام
        با تشکر از پاسخ گویی شما

  • نیلا سباق زاده
    02/01/2018

    سلام. آیا کلمات کلیدی در بازاریابی محتوا نقش دارند یا خیر؟

    • وبسیما
      WEBSIMA
      02/01/2018

      سلام دوست عزیز
      اگر هدف شما از بازاریابی محتوا سئو و کسب جایگاه در گوگل باشد توجه به کلمات کلیدی اهمیت زیادی خواهد داشت. هم در مرحله انتخاب موضوع و هم در مرحله تهیه محتوا توجه ویژه ای به کلمات کلیدی و میزان جستجوی آنها خواهیم داشت.

مشاهده همه