5 دلیل که نشان می دهند به متخصص سئو احتیاجی ندارید

اگر به یک دهه قبل برگشته و از متخصصین در مورد ضرورت سئو برای سایت خود سؤال می کردید، بدون شک همه یک صدا می گفتند که قطعاً به سئو نیاز خواهید داشت. البته هنوز هم بسیاری از متخصصین این عقیده را دارند که سئو مهم است؛ زیرا سئو، یکی از موثرترین و کم هزینه ترین روش های بازاریابی آنلاین است. پس اگر اینطور است چرا می گوییم نباید همه سایت ها را سئو کرد؟

سئو در مقایسه با تاثیرگذاری بالایی که دارد ارزان است ولی اگر دانش و تخصص کافی در مجموعه شما نباشد هزینه های سئو حداقل در شروع پروژه که تاثیر آن بر کسب و کار شما مشخص نشده بسیار بالا خواهد بود.

سئو همیشه بهترین راه حل نیست

برای کسب جایگاه مناسب در عبارت های پر رقابت و ارزشمند شما باید از یک متخصص سئو بهره بگیرید. متخصص سئو کاربلد هم کم است و هم گرانقیمت. در نتیجه نمی توان همیشه سئو را یک راه حلی جدانشدنی از رشد کسب و کار و افزایش فروش دانست.

در بسیاری موارد، منابع مورد نیاز برای پیاده سازی یک برنامه جامع سئو، در برابر بازگشت سرمایه ای که این کار به همراه خواهد داشت صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین عملاً سئو برای این قبیل پروژه ها ضرورتی ندارد.

در ادامه به 5 دلیلی که نشان می دهند سایت شما به سئو (منظور سئوی حرفه ای است) احتیاجی ندارد خواهیم پرداخت.

1. کسی محصول یا خدمت شما را جستجو نمی کند

صرفاً با تولید محصول خوب نمی توان به موفقیت رسید، چون اگر نیازی برای آن نباشد محکوم به شکست است. آقای Tony Wright مدیرعامل WrightIMC در این رابطه می گوید: “مشتری ای داشتیم که یک کوله پشتی بسیار جالب طراحی کرده بود؛ این محصول هم کوله پشتی بود و هم صندلی. این محصول بسیار کاربردی و جالب بود و فرزندان من از آن خیلی خوششان آمد. ولی مشکل این بود که هیچ کس به دنبال کوله پشتی صندلی شونده نبود! اکثر مردم اصلاً نمی دانستند چنین چیزی وجود دارد.

با تحقیق در کلمات کلیدی متوجه شدیم سئوی سنتی موفقیت آمیز نخواهد بود، چون هیچ تقاضایی برای این نوع محصول وجود نداشت. به جای این کار یک کمپین افزایش آگاهی راه اندازی کردیم و از تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی و همچنین بازاریابی محتوا کمک گرفتیم. امروزه این محصول در اکثر فروشگاه های بزرگ لوازم ورزشی فروخته می شود. بنابراین حالا که برای محصول تقاضاء ایجاد کرده ایم، می توان کار سئو را انجام داد.”

2. محصول شما باید سریع به فروش برسد

بعد از ایمیل مارکتینگ (البته اگر به درستی و با کیفیت انجام شود)، سئو بیشترین میزان بازگشت سرمایه را دارد؛ ولی مهمترین مشکلِ سئو این است که برای اثربخشی باید زمان زیادی را صرف کنید. هر کسی که در یک پروژه موفق سئو مشارکت داشته می داند رسیدن به سودآوری تجاری از طریق سئو، حداقل 6 ماه زمان می برد.

محصولی که باید سریع فروخته شود نیازی به سئو ندارد

سیاست های بازاریابی بعضی از شرکت ها اجازه نمی دهد اینقدر برای سئو صبر کنند. اگر باید محصول خود را سریع بفروشید، صرف هزینه برای یک کمپین تبلیغاتی بهترین گزینه است.

3. ماهیت سایت شما سازمانی یا خاص است

استراتژی سئو برای سایت های سازمانی (Enterprise) نیازمند مهارت های خاصی است. نه تنها باید در کار سئو یک حرفه ای تمام عیار باشید، بلکه باید مهارت های گفتاری و متقاعدکنندگی بسیار خوبی هم داشته باشید تا بتوانید کوچک ترین تغییرات را عملی کنید. معمولاً در اینگونه سازمان ها، افرادی تصمیم گیرنده هستند که اطلاعات درستی از سئو و استراتژی های آن ندارند.

چرا سئو برای سازمان های بزرگ مناسب نیست

حال فرض کنید اینگونه شرکت ها بخواهند از CMS های سازمانی هم استفاده کنند؛ واقعیت این است که CMS های سازمانی در نسخه آزمایشی کاملاً عالی به نظر میرسند اما وقتی آنها را پیاده سازی می کنید، معجونی درهم و ناهمگون بوجود می آید. سئو کردن چنین سایت هایی کار آسانی نیست؛ خصوصاً اگر سایت مورد نظر برای سازمانی باشد که برای عوض کردن یک متا تگ ساده باید از چهار نفر امضاء گرفت!

4. دائما در حال تغییر هستید

سئو کردن سایت هایی که همیشه در حال تغییر هستند بسیار دردسرساز است. اگر می خواهید رویدادی که قرار است برای اولین بار رخ دهد را ترویج کنید، به کمک سئوی سنتی نمی توانید بلیط های این رویداد را بفروشید. تا زمانی که رویداد در گوگل ایندکس شود جایگاه واقعی خود را کسب کند، رویداد تمام شده است!

این مسأله برای سایت هایی که فهرست کالاهای آنها همواره در حال تغییر است نیز صدق می کند. بنابراین کسب جایگاه برای محصولی که قرار است در در مدتی کوتاه فروخته شود، هدر دادن زمان و هزینه است. بسیاری از سایت ها به دنبال بازاریابی برای رویدادهایی هستند که فقط یک بار رخ می دهند؛ باید گفت که سئو راه حل خوبی برای این موارد نیست.

شبکه های اجتماعی، کمک گرفتن از اینفلوئنسرها، قراردادهای تجاری و تبلیغات پولی راه حل های بسیار بهتری برای فروش این قبیل محصولات و خدمات هستند.

5. پول و منابع کمی دارید

اگر قرار بود کمپانی کوچکی راه اندازی کنیم و فقط 50 میلیون تومان بودجه برای بازاریابی در اختیار داشتیم، به هیچ عنوان روی انجام سئوی حرفه ای و همه جانبه حساب باز نمی کردیم. به جای این کار، حتماً اول پنج رکن اصلی سئو را روی سایت پیاده می کردیم بعد سراغ سئو می رفتیم. در غیر اینصورت فقط زمان و هزینه را هدر خواهیم داد. برای آشنایی با روش های قیمت گذاری به مقاله هزینه انجام پروژه سئو مراجعه کنید.

همچنین از اینکه سایت به خوبی برنامه نویسی شده اطمینان حاصل می کردیم و محصولات را به کمک شبکه های اجتماعی ترویج می دادیم. بعد مقدار کمی از بودجه را نیز صرف تبلیغات در شبکه های اجتماعی می کردیم. با انجام این کارها مسیر را برای سرمایه گذاری در سئو هموار می کنید. بله، سئو یک سرمایه گذاری است و ارزان به دست نمی آید. حتی اگر خودتان هم بخواهید سئو را انجام دهید باید ساعت ها زمان و هزینه صرف کنید، زمانی که می توانستید از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

5 رکن اصلی سئو که بهتر است بشناسیم

هیچ شکی نیست که سئو برای بیشتر سایت ها مفید است. تقریباً همه شرکت ها می توانند با سئو سودآوری خود را افزایش دهند. ولی برای انجام این کار شما باید دانش و تخصص لازم را کسب کنید. در ادامه با 5 رکن اصلی که اجزای تشکیل دهنده سئو هستند آشنا شوید:

1- کدنویسی با استانداردهای سئو (Technical SEO)

درک ربات های گوگل از محتوای صفحه به واسطه کدهای HTML قرار گرفته در آن انجام میشود. برخی این کدها مستقیما اطلاعاتی را در مورد محتوای صفحه در اختیار ربات های خزنده قرار میدهند (head) و برخی دیگر هم برای کاربر نمایش داده شده و هم در تعیین موضوع صفحه توسط گوگل استفاده میشود (body).

رعایت استانداردهای سئو هنگام طراحی سایت میتواند تضمین کننده درک صحیح گوگل از محتوای صفحه و ارتباط داخلی صفحات سایت باشد. کلیه استانداردهای مورد نیاز سئو شامل تگه های HTML، بهینه سازی سرعت سایت، نشانه گذاری استاندارد و استفاده از AMP که باید در طراحی سایت شما رعایت شوند در کارگاه آموزش کاربردی سئو تکنیکال آموزش داده میشود.

آموزش کاربردی سئو تکنیکال

2- بازاریابی محتوا (Content Marketing)

محتوایی که در سایت خود منتشر می کنید باید هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد. مسیر بازاریابی محتوا از انتخاب کلمات کلیدی ارزشمند آغاز میشود ولی صرف شناخت کلمات نمیتواند تضمین کسب جایگاه در نتایج گوگل باشد.

برای کسب نتایج بهتر نیازمند آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تعیین ساختار سایت (صفحات لندینگ برای هر کلمه)، شناخت الگوریتم های گوگل و البته نگارش صحیح محتوا مطابق با استانداردهای مفهوم گرایی هستیم. مسیر تدوین استراتژی و نگارش محتوای مفهومی در کارگاه آموزش حرفه ای سئو و تولید محتوا به صورت کامل بررسی و آموزش داده میشود.

آموزش حرفه ای سئو و تولید محتوا

3- آنالیز مداوم (SEO Tools)

تا زمانی که از عملکرد خود اطلاعی نداشته باشیم نمی توانیم میزان موفقیت خود را سنجیده و در مسیر بهبود آن حرکت کنیم. بنابراین داشتن یک برنامه مشخص برای آنالیز مداوم عملکرد، از بخش های جدایی ناپذیر بهینه سازی سایت و سئو محسوب میشود. برای بررسی وضعیت سئو سایت خود نیازمند ابزارهای مناسب هستیم. بهترین مرجع برای این کار ابزارهای معرفی شده توسط گوگل هستند.

ابزار Google Search Console به شما کمک میکند تا کلیه نقاط ضعف و قوت سایت را شناسایی کرده و از سلامت و امنیت آن مطمئن شوید. علاوه براین بهترین مرجع برای آنالیز دقیق جایگاه شما در کلمات کلیدی و میزان بازدید کسب شده از هرکدام گوگل وبمستر تولز است. شما میتوانید با شرکت در کارگاه آموزش گوگل وبمستر با کلیه امکانات و قابلیت های این ابزار ارزشمند آشنا شوید.

آموزش حرفه ای گوگل سرچ کنسول

تحلیل آمار بازدید سایت و رفتار کاربران در آن از طریق ابزار قدرتمند Google Analytics انجام میشود که نحوه استفاده از آن به صورت کامل در آموزش ویدئویی Google Analytics قابل دریافت است.

4- به کارگیری تکنیک های بهبود جایگاه (Advanced Seo Techniques)

تهیه و انتشار محتوای ارزشمند به تنهایی نمیتواند موجب کسب جایگاه عالی در نتایج گوگل باشد. براساس آنالیزهای انجام شده در ابزارهای سئو میتوانیم نقاط ضعف و قوت سایت خود را به خوبی بشناسیم. یکی از این فاکتورها نرخ کلیک کاربران یا همان CTR در نتایج جستجو است. افزایش نرخ کلیک کاربران و فعالیت بیشتر اینها در صفحات سایت شما میتواند موجب بهبود جایگاه شما در نتایج جستجو شود.

کارگاه آموزش تکنیک های سئو 2018 روش هایی کاملا کاربردی برای افزایش زمان حضور کاربر در سایت، افزایش نرخ کلیک در نتایج جستجو، کاهش ضریب خروج، افزایش فعالیت کاربران در صفحه و … را به شما آموزش میدهد. بهبود این فاکتورها، نشان دهنده رضایت بالای کاربران از محتوای موجود در صفحات شماست که یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار از نظر الگوریتم رنک برین محسوب میشود.

آموزش تکنیک های سئو 2018

5- لینک سازی هدفمند (Link Building)

مهمترین ابزار گوگل برای شناسایی صفحات ارزشمند و یا ایندکس صفحات جدید در اینترنت استفاده از لینک میان آنهاست. به خوبی می دانیم که برخورداری از یک شبکه قدرتمند لینک سازی داخلی و خارجی میتواند نقش بسزایی در کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو داشته باشد.

درست به همین دلیل گوگل حساسیت زیادی بر طبیعی بودن لینک سازی شما و نحوه ارتباط صفحات دارد اگر اصول و قواعد آن را به خوبی نشناسید ممکن است تاثیر معکوس بر جایگاه شما داشته باشد.

شرکت در کارگاه آموزش لینک سازی کلاه سفید به شما کمک میکند که با انواع لینک و تاثیر Anchor Text آشنا شده و درک درستی از استراتژی های لینک سازی داخلی و خارجی کسب کنید. فعالیت های خود را در شبکه های اجتماعی هدفمند کنید و روش های صحیح خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی را بیاموزید.

آموزش حرفه ای لینک سازی کلاه سفید

پیشنهاد وبسیما

اگر منابع مالی کافی برای بهره گیری از یک متخصص سئو را ندارید، دو گزینه پیش روی شما خواهد بود. بهتر است زمان خود را صرف یادگیری سئو و استراتژی های کاربردی آن کنید تا با مدیریت پروژه در مجموعه خود هزینه ها را کاهش دهید و یا اینکه همین زمان و هزینه را صرف راه اندازی کمپین های تبلیغاتی هدفمند کنید. در ادامه مسیر و اطمینان از اینکه وضعیت کسب و کار شما خوب است، حتماً از یک متخصص سئو مشورت بگیرید.

بنظر شما برای سئو سایت خود باید آستین ها را بالا زده و تکنیک های آن را بیاموزیم یا بهتر است از همان ابتدا کار را به یک متخصص سئو مطمئن بسپاریم؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات همین صفحه با ما در میان بگذارید.