تحقیق کلمات کلیدی

شناسایی عباراتی که بیشترین تاثیر را بر فروش دارند

تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research یعنی؛ شناسایی ارزشمندترین عباراتی که توسط کاربران در گوگل جستجو شده و ارتباط معنایی زیادی با محصول یا خدمت ما دارند.

نکته بسیار مهم در این تعریف استفاده از واژه “ارزشمند” به جای “پرجستجو” است. البته میزان جستجوی کلمات و تکرار آن در ادبیات کاربران برای ما مهم است ولی تنها معیار برای تصمیم‌گیری نیست. برای ارزشمند بودن یک کلمه باید به 3 فاکتور دیگر شامل “ارزش اقتصادی“، “میزان رقابت” و هدف کاربر از جستجو” نیز توجه کنیم.

شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند از 5 مرحله اصلی تشکیل می‌شود:

  1. تحلیل دقیق کسب و کار؛ شناخت اهداف کسب و کار و بررسی و وضعیت امروز سایت با استفاده از داده‌های آماری و ابزارهای کاربردی
  2. آنالیز رقبا و استراتژی آنها؛ آنالیز رقبا از نظر مزایای رقابتی، ساختار سایت، محتوای ارائه شده، اقدامات بازاریابی و میزان موفقیت در فروش
  3. شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند؛ پیدا کردن کلمات مرتبط با کسب و کار، گسترش دایره عبارات، تخمین از میزان جستجوی ماهانه هرکدام و گروه‌بندی کلمات
  4. درک هدف کاربر؛ مشخص کردن هدف کاربر از جستجو، نوع محتوای قابل ارائه و شانس تبدیل شدن به مشتری
  5. تخمین جستجو و درآمد؛ ارائه تخمین از کل جستجوهای این حوزه، شانس تبدیل شدن به کاربر و میزان فروش احتمالی در صورت موفقیت در سئو

 

مشاوره رایگان، خدمات حرفه‌ای

تحلیل کسب و کار و تحقیق کلمات کلیدی خود را به وبسیما بسپارید

خدمات تخصصی سئو توسط تیم وبسیما

تحلیل دقیق کسب و کار

شناخت اهداف کسب و کار و بررسی و وضعیت امروز سایت با استفاده از داده‌های آماری و ابزارهای کاربردی

تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزارها بخش مهمی از سئو سایت محسوب می‌شود ولی پیش از هرچیز با هدف شناخت پتانسیل‌های کسب و کار و درک رفتار کاربر در یک حوزه مشخص انجام می‌شود. خروجی نهایی به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از نیاز بازار و جایگاه محصولی که قصد داریم ارائه کنیم به دست آوریم. بعد از آشنایی با ادبیات کاربر و با آگاهی کافی برای تدوین استراتژی، طراحی تجربه کاربری و کدنویسی سایت اقدام خواهیم کرد.

تحلیل دقیق کسب و کار برای شروع تحقیق کلمات کلیدی
شناخت منابع در دسترس، موفقیت‌های کسب‌شده تا امروز و هم‌خوانی آن با اهداف کسب و کار؛ اولین و مهمترین گام در تدوین استراتژی سئو است. اگر سایت شما هنوز طراحی و راه‌اندازی نشده باشد این مرحله با تکمیل پرسش‌نامه و دریافت اطلاعات از سوی کارفرما انجام می‌شود.

برای سایت‌هایی که فعالیت جدی در اینترنت داشته و دسترسی به ابزار گوگل سرچ کنسول دارند؛ بررسی و تحلیل آمار بازدید سایت، صفحات ایندکس شده و وضعیت لینک‌سازی داخلی و خارجی مهم‌ترین منابع اطلاعاتی ما برای تصمیم‌گیری خواهند بود.

حفظ دستاوردها و شناخت فرصت‌ها مهمترین هدف ما در مرحله تحلیل کسب و کار است

همچنین با استفاده از ابزار قدرتمند Screaming Frog ساختار درختی صفحات و ارتباط معنایی بخش‌های مختلف سایت را ترسیم کرده و متناسب با ماهیت هر بخش برای هدف‌گذاری و بهینه‌سازی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

آنالیز رقبا و برررسی استراتژی آنها

آنالیز رقبا از نظر مزایای رقابتی، ساختار سایت، محتوای ارائه شده، اقدامات بازاریابی و میزان موفقیت در فروش دومین گام در مسیر تحقیق کلمات کلیدی است.

شناخت رقبای اصلی و گروه‌بندی آن‌ها به کمک می‌کند تا کلمات کلیدی ارزشمند در حوزه کاری خود را بهتر درک کرده و از نقاط ضعف و قوت رقبا برای تدوین استراتژی سئو بهره بگیریم. البته هیچ یک از رقبا نمی‌تواند الگوی کاملی برای سئو سایت ما باشد بلکه تلاش می‌کنیم با بررسی رقبا استراتژی جدید و متفاوتی طراحی کنیم.

برای این کار از ابزارهای حرفه‌ای شامل KWfinder و Screaming Frog بهره می‌گیریم.

آنالیز رقبا و استراتژی آنها؛ آنالیز رقبا از نظر مزایای رقابتی، ساختار سایت، محتوای ارائه شده، اقدامات بازاریابی و میزان موفقیت در فروش

شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند

پیدا کردن کلمات مرتبط با کسب و کار، گسترش دایره عبارات، تخمین از میزان جستجوی ماهانه هرکدام و گروه‌بندی کلمات را با استفاده از ابزارها انجام می‌دهیم.

با استفاده از کلمات پیشنهادی گوگل دایره کملات را گسترش داده و با ابزار Keyword Planner تخمینی از میزان جستجوی هر گروه از مفاهیم به دست می‌آوریم.

پایین بودن میزان جستجوی یک عبارت به معنی خروج آن از استراتژی سئو نیست، این اقدام به ما کمک می‌کند تا اهداف کسب و کار را اولویت‌بندی کرده و منابع خود شامل تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی را به مهم‌ترین مفاهیم اختصاص دهیم.

تحقیق کلمات کلیدی با keyword planner

درک هدف کاربر از جستجو

مشخص کردن هدف کاربر از جستجو و انتخاب نوع محتوای قابل ارائه با هدف افزایش شانس تبدیل شدن به مشتری

پس از آنالیز رقبا و تحقیق کلمات‌کلیدی؛ با بیش‌از 2000 عبارت کلیدی روبرو خواهیم بود ولی همه آنها نمی‌توانند بخشی از اهداف کسب و کار باشند.

درک هدف کاربر از جستجو به ما کمک می‌کند تا عبارات ارزشمند و درآمدزا را تشخیص داده و فعالیت‌های خود را بر کسب جایگاه در آنها معطوف کنیم. با این رویکرد عبارات را به 4 دسته اصلی شامل؛ می‌خواهم بدانم، می‌خواهم بخرم، می‌خواهم بروم و می‌خواهم انجام دهم تقسیم می‌کنیم.

مشخص کردن هدف کاربر از جستجو و انتخاب نوع محتوای قابل ارائه با هدف افزایش شانس تبدیل شدن به مشتری

تخمین جستجو و طراحی ساختار سایت

ارائه تخمین از کل جستجوهای این حوزه، شانس تبدیل شدن به کاربر و میزان فروش احتمالی در صورت موفقیت در سئو

پس از آنکه همه عبارات این حوزه را شناسایی و میزان جستجوی ماهانه را به دست آوردیم می‌توانیم دید کاملی از کل جستجوهای ارزشمند در این حوزه کسب کنیم و تخمین بزنیم که با سرمایه‌گذاری و موفقیت در سئو انتظار چه میزان بازدید روزانه و درآمد را می‌توان داشت.

تخمین جستجو و درآمد

پس از تایید داده‌های و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری؛ در گام پایان به تصمیم‌گیری در مورد نوع صفحات پرداخته و ساختار درختی پروژه را طراحی می‌کنیم.

این ساختار به ما کمک می‌کند تا علاوه بر طراحی وایرفریم و تجربه کاربری صفحات، امکانات مورد نیاز برای طراحی یا بازنویسی سایت را شناسایی کنیم. ارائه این نقشه انفجاری به یک شرکت یا فریلنسر طراحی سایت می‌تواند به عنوان یک پروپوزال اولیه تلقی شده و برآوردی از زمان و هزینه انجام پروژه فراهم کند.

سوالات متداول

بدون تحقیق کلمات کلیدی می‌توان سئو سایت را آغاز کرد؟

بله امکان شروع سئو بدون تحقیق کلمات کلیدی هست ولی شانسی برای موفقیت نداریم! مثل این است که با چشم بسته به میدان جنگ برویم.

وبسیما خدماتی در حوزه تحقیق کلمات و طراحی ساختار سایت ارائه می‌کند؟

یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین خدمات وبسیما، تدوین استراتژی سئو است و تحقیق کلمات کلیدی در طول این فرآیند انجام می‌شود. در زمینه پیاده سازی استراتژی هم همراه شما هستیم ولی اگر تیم داخلی دارید می‌توانید با گزارش ارائه شده توسط وبسیما اقدامات بعدی را در داخل مجموعه مدیریت کنید.

تحقیق کلمات و تهیه سند استراتژی چقدر طول می‌کشد؟

زمانی که صرف این کار می‌کنیم ارتباط مستقیم با موضوع کسب و کار شما، تنوع محصولات و ادبیات کاربر دارد. به طور معمول بیش از 5000 عبارت کلیدی را تحلیل و بررسی می‌کنیم و کل فرآیند را طی 20 روز کاری به پایان می‌رسانیم.